Nieważna jest ilość wiadomości, lecz ...
Nieważna jest ilość wiadomości, lecz ich jakość. Można wiedzieć bardzo wiele, nie wiedząc tego, co najpotrzebniejsze.
Wiedza tylko wtedy jest wiedzą, kiedy zdobyta została wysiłkiem własnej myśli, a nie wyłącznie dzięki pamięci.
Początkiem każdej nauki jest osobiste doświadczenie.
Człowiek jest zwierzęciem mimetycznym, przenikniętym pasją naśladowania, która wpływa m.in. na procesy uczenia się. Mimetyzm ten nie oznacza jednak bezmyślnego naśladowania, lecz kreatywne kopiowanie „z błędami”. W efekcie proces rozprzestrzenia się inwencji, od którego skuteczności zależy, czy stanie się on innowacją, czyli faktem społecznym,
ma charakter twórczy.
Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć.
(...) wiedza to potęga.
Nie da się tylko trzasnąć drzwiami obrotowymi
Nauka kończy się tam, gdzie znika związek konieczny.
Kto nie uczy swego syna rzemiosła, uczy go złodziejstwa.
Dla sztuki nie są niebezpieczni podpalacze, ale strażacy.
Tajemnica energii działania polega na tchnieniu nauki.