Każdy z nas codziennie ma do czynienia z manipulacją. Nie ma znaczenia, czy są to reklamy, zakupy, czy nasze otoczenie. Jeśli dokładnie się przyjrzymy, to nieustannie jesteśmy wystawieni na manipulację i tylko od jej jakości zależy, czy się jej poddamy. Poznaj psychologiczne sztuczki, które sprawiają, że robisz to, co inni od ciebie oczekują.
Podwójna prośba
Osoba, która prosi o jedną rzecz, może spotkać się z odmową. Kiedy jednak wróci za chwilę z inną prośbą, to istnieją większe szanse na zgodę. Dlaczego tak się dzieje? Druga osoba czuje się winna, że wcześniej musiała odmówić, a więc za drugim razem prędzej przystanie na prośbę. Pokazuje to, że jeśli czegoś chcesz, to na początku podchodzisz z prośbą, na której tak naprawdę ci nie zależy.
Zasada ciągłego „tak”
Według badań człowiek, który na pytania nieustannie odpowiada w pozytywny sposób, prędzej zgodzi się na wykonanie przysługi. Pytania te muszą być jednak proste i łatwe do odpowiedzi. Na przykład „Czy mnie lubisz?”, „Czy cenisz naszą przyjaźń?”. W ten sposób rodzi się pewna pozytywna więź, którą dany człowiek nie chce nagle zrywać.
Efekt grupy
Ten sposób jest bardzo często stosowany przez sklepy lub sponsorów, którzy promują swój produkt przez daną grupę. Bardzo często słyszymy, że dane buty lub kurtki są obecnie modne i wiele osób, takich jak my, nosi te rzeczy. To sprawia, że nie chcemy się wyróżniać, a to natomiast uruchamia efekt grupy – bez względu na to, czy faktycznie dana grupa to kupuje lub nie, prędzej zgodzimy się na zakup, aby nie odstawać od nich.
Pasywny nacisk
Pasywny nacisk polega na zachęcaniu lub przedstawianiu prośby z jednoczesnym przypominaniem o wolności i możliwości podjęcia jakiejkolwiek decyzji. Bardzo często wtedy słyszymy „Zawsze możesz się nie zgodzić”, „Decyzja należy do ciebie”. Takie słowa nas uspokajają, sprawiają, że czujemy się wygodnie i pobudzają świadomość o samodzielnym decydowaniu. To natomiast daje większe szanse na to, że się zgodzimy.
Zmniejszenie dystansu
W zależności od relacji, tak też utrzymujemy dystans z drugą osobą. Jest to zaznaczanie przestrzeni prywatnej, która należy do nas i do danej osoby. Dystans ten jest bardzo często zmniejszany przy zakupach. Sprzedający, chcąc nas namówić do kupna produktu, zdecydowanie zbliży się do nas lub nawet wejdzie w kontakt fizyczny. Taka bliskość pobudza w nas zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, a więc szanse na kupno produktu znacznie wzrastają.
Osobista korzyść
Mało kto zgadza się coś zrobić, jeśli nie widzi w tym własnych korzyści. Oczywiście nie chodzi o małe przysługi, ale bardziej te większe. Jeśli jednak usłyszy, co może zyskać, wtedy też istnieją większe szanse na zgodę. Z taką techniką spotykamy się niemal codziennie, a nawet sami podświadomie z niej korzystamy. Próbując przekonać daną osobę, staramy się przedstawić jej rzeczy, które zdecydowanie przypadną jej do gustu.